Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Wednesday, June 2, 2010

Ketemu sama teman lama.

Sabtu lalu, saya menerima undangan majlis walimah dari seorang teman lama. Teman masa sekolah rendah. Tapi masa tu, kakak dia yang kahwin. Ramai juga tetamu yang datang.

Lepas makan, duduk seketika berborak-borak bersama teman saya tadi dan beberapa teman lain. Berbicara mengenai perkembangan masing-masing. Maklumlah, dah lama tak bersua. Ramai juga teman-teman sekolah rendah yang kembali saya temui. Ada tu sampai dah tak ingat nama saya.

Masing-masing dengan perkembangan sendiri. Setiap orang sibuk menceritakan pengalaman di tempat pengajian masing-masing. Saat itu, saya terkenangkan zaman persekolahan yang penuh suka duka. Banyak pengalaman boleh ditimba. Cuma adakala terlepas pandang. Tapi saat itu sudah berlalu. Saya harus berada di tempat saya berada kini iaitu hari ini.

Banyak perbezaan yang amat ketara dari segala aspek yang dapat saya lihat pada mereka. Dan saya sedar saya sendiri juga mengalami terlalu banyak perubahan. Dan masih lagi dalam proses perubahan tanpa henti. Saya harap kami akan sama-sama terus berubah ke arah yang positif dan lebih baik dari semalam.

Hidup umpama roda juga. Adakala kita di atas dan adakala kita di bawah. Andai sekarang saya bergembira, akan datang jua kesedihan selepas itu. Jangan takut untuk melangkah kerana khuatir apa yang bakal berlaku nanti.

Susunlah jadual hidup harian dan ikuti dengan tenang. Hidup umpama membaca lembaran demi lembaran dari sebuah buju yang sangat tebal. Jangan gerun hanya melihat ketebalan buku itu, hingga hilang ‘mood’ untuk membacanya. Atau terlalu gelojoh, hingga membaca secara meloncat-loncat tanpa mengikuti tertib muka surat. Bacalah dari muka surat pertama, kedua, ketiga dan seterusnya.

Pendek angan-angan bukan bererti tidak bersedia untuk hari esok. Fikirkan hari esok, tetapi jangan dikhuatirkan.

Wallahua’lam.

No comments: