Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Thursday, June 10, 2010

Koreksi Diri | Cubaan Untuk Menjadi Tak Normal

Tajuk yang agak pelik. Yelah.. sapa ajelah yang nak jadi tak normal tu. Tapi yang saya cuba maksudkan ialah melakukan sesuatu yang biasanya kita tak buat agar ia menjadi sesuatu yang normal. Hari ni, saya nak mulakan misi untuk menjadi tidak normal. Hmm.. mampukah..
Ya Allah, kuatkan hambaMu ini..

‘Only me can beat me’. Binalah keyakinan kepada Allah, InsyaAllah keyakinan terhadap diri sendiri akan meningkat.

Jom2.. keluar dari zon selesa ini. Jangan risau, kejap je sakitnya. Jangan terlalu takut untuk sakitkan diri sendiri. Jika kita dapat menguasai diri kita, kita akan dapat menguasai dunia. Ye apa lagi. Takkanlah asyik nak salahkan orang lain je.

Dalam bertindak pula, jangan terlalu ikut perasaan. Bahana nanti. Bahaya2. Terlajak perahu boleh diundur (tu pun kalau pandai undur la), terlajak ikut perasaan, menyesal tak sudah nanti. Peribahasa baru tu..Kena ingat ye.

Selalu saja diri ini mungkir janji pada diri sendiri. Lemahnya diri ini. Saya ada terbaca petua untuk menepati janji pada diri sendiri.

::Menfokuskan janji terhadap satu perkara yang mampu kita lakukan dulu. Jangan terlalu tinggi hingga sukar tuk ditepati.
::Kenalah tumpukan perkara yang utama dahulu. Dahulukan urusan kita dengan Allah, InsyaAllah akan dipermudahkan segala urusan yang lain.
:: Maafkan diri kalau dah mencuba
::Jujurlah pada diri sendiri ketika bermuhasabah..Cuma masalah problemnya, jujurkah aku ini terhadap diri sendiri. Oh.. hidup ini penuh dengan perjanjian.

Mampukah aku dalam cubaan untuk menjadi tidak normal ini ??
Kempen “Betulkan yang biasa, Biasakan yang betul”

“Biarkan aku sederhana pada pandangan orang lain, rendah pada pandangan diri sendiri dan tinggi pada pandangan Allah”
-nukilan dari Kitab Ihya Ulumiddin-

Sabarlah menghadapi hidup. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.. =)
Senyumlah dikala gembira kerana itulah sebaik2 utusan menggambarkan keriangan dihati dan senyumlah dikala berduka kerana ia menggambarkan kerelaan hati menempuh ujianNya..
Maka, tersenyumlah.. tapi jangan senyum sorang2, bahaya2..

No comments: