Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Thursday, May 27, 2010

Wajah Suci Itu

Wajah Suci Itu
Satu petang , tetiba satu MMS masuk. Siapakah insan yang rajin hantar MMS petang-petang ni. Saya pun buka. Lalu tersenyum sendirian. Gambar seorang budak perempuan tersenyum sambil memegang bear warna pink. Sangat comel. Seorang sahabat saya ni hantar gambar adik dia rupanya. Katanya, boleh la saya tengok gambar tu kalau tengah marah. Saya akui yang saya sangat suka tengok gambar kanak-kanak. Suka tengok je. =)
Kadang-kadang kalau marah datang menyapa, tengok wajah suci kanak-kanak dapat buat saya tersenyum. Wajah suci itu tidak berdosa. Penyejuk mata penenang di hati. Moga kelak dia menjadi anak yang solehah. InsyaAllah..

Berubah Jadilah Insan Yang Tenang
Sahabat saya pesan lagi. Katanya, marah itu boleh dikawal sebenarnya. Kadangkala kita saja yang terlalu ikut emosi. Aduh. Kena sedas tembakan tepat ke sasaran. Saya akui hal itu. Dulu, mungkin boleh la diketegorikan diri ini sebagai seorang yang agak panas baran. Ada saja benda yang tak kena pada pandangan saya. Tertekan jadi orang panas baran ni. Jadi, anda tak payah la berangan-angan untuk menceburi bidang ini. Sekarang, ada je lagi panas baran tu. Huhu.. Cuma mungkin lebih terkawal. Kena belajar positifkan diri. Kena belajar senyum. Senyum pun kena belajar. Apalah saya ni.

Cukuplah Jangan Pentingkan Diri
Bercakap pasal perasaan. Setiap manusia ada perasaan. Anda, saya dan mereka. Memang susah nak jaga perasaan semua orang dan sememangnya kita tidak mampu berbuat demikian. Bagi yang bergelar manusia, semuanya ada batas. Termasuklah perasaan sabar. Di saat insan lain sudah cukup sabar dengan kerenah kita, kemungkinan besar boleh mengundang kebosanan dan paling dikhuatiri akan bercambang benih-benih kebencian. Jadi, wahai diri cukup-cukuplah terlalu mengikut perasaanmu. Cukup sampai di sini. Usah tabur baja-baja yang hanya menyeksa batinmu dan insan-insan lain. Jujurlah dengan diri sendiri.

Bersederhana Dalam Menyintai
Sabda Rasulullah s.a.w yang mafhumnya :
"Cintailah kekasihmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi musuhmu pada suatu
saat nanti. Dan bencilah musuhmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi sahabat
dekatmu pada suatu saat nanti.”
(Riwayat Tirmizi)

Umar bin Khaththab berkata: "Janganlah cinta membuatmu terbelenggu oleh beban yang
berat, dan janganlah rasa bencimu membuatmu hancur lebur
.”

Wallahua’lam

No comments: