Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, May 18, 2010

EKSPLORASI MEMBURU HIDAYAH AGAR HIDUP LEBIH TERARAH


Perubahan adalah sunnatullah. Allah menjadikan alam ini dan segala makhluk Allah yang lain dengan satu sifat, iaitu sentiasa berubah. Satu-satunya perkara yang tetap berlaku pada alam ini adalah perubahan. Dalam konteks peribadi, perubahan akan berlaku dalam kehidupan kita, mungkin kerana faktor luaran, mahupun atas pilihan kita sendiri. Yang penting, kesediaan kita untuk berubah, dan kita sendiri yang menjadi agen dan pelaksana perubahan tersebut. Semakin banyak yang tidak difahami, semakin sukarlah kita menerima perubahan tersebut. Tapi realitinya, agak sukar untuk dilaksanakan kn.. Tak mengapa, jom2 sama-sama kita berubah. Jangan menyerah kalah. Hakikatnya, setiap hari kita berubah. Cuma bezanya, sama ada semakin baik atau semakin teruk.

Beberapa hari lepas, saya ada berhubung dengan seorang sahabat saya yang sedang menuntut di luar negara. Berbicara tentang beberapa perkara. Salah satunya tentang perubahan sikap seorang sahabat kami yang kebetulan menuntut satu tempat pengajian dengan saya. Perbezaan watak yang agak ketara. Akhirnya, sahabat saya tadi cuba memberi ruang untuk saya berfikir. Katanya, kadang-kadang kita kekok nak buat sesuatu perkara yang kita tak biasa. Tapi bila dah terlebih biasa, lain pula jadinya. Kita perlu kembali ke pangkal, back to basic. Bermulalah dengan diri sendiri. Cuba kita selami dan kenali siapa kita yang sebenarnya. Untuk membaiki dunia, baiki manusianya. Dan untuk baiki manusia, baiki hatinya. Kita mesti berubah dulu, barulah keadaan, peristiwa dan individu lain berubah seiring dengan perubahan kita. Sama-samalah kita belajar dari sekolah kehidupan. Selalu2 la renovate hati...

Semalam, saya juga “ditembak” oleh seorang lagi sahabat saya. Katanya, cuti-cuti ini banyak perancangan dah dibuat. Misi ni sangat perlu sebagai melangsungkan beberapa tanggungjawab dia sebagai anak, pelajar dan hamba Allah, tambahnya lagi. Dan dia tegaskan yang saya pun ada misi itu dan setiap orang ada, cuma sedar tak sedar je. Hm.. misi apa tu ye.. Saya tahu anda semua tahu misi apa tu..
“Misi Eksplorasi Memburu Hidayah Agar Hidup Lebih Terarah..”

Siapa yang mengharapkan keredhaan manusia, pasti akan kecewa. Nampak gah seketika tetapi akhirnya merundum di telapak kaki manusia yang dipuja-pujanya itu.



Untuk renungan bersama..
Firman Allah yang mafhumnya :
“Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning dan menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu”.
(Al-Hadid 57 : 20 )
Wallahua'lam..

No comments: