Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Friday, May 28, 2010

Belajar Tawakal Daripada Semut

Hampir seminggu membaca buku “Di mana DIA Di Hatiku” hasil nukilan Ustaz Pahrol Md. Joui. Tak habis-habis lagi. Bukan malas. Tapi saya suka baca sehari dalam dua atau tiga bab saja dari buku itu. Ingin saya kongsikan tentang salah satu bab dari buku itu.


Belajar Tawakal Daripada Semut.

Nabi Sulaiman bertanya kepada seekor semut tentang berapa banyak makanan yang diperlukan untuk hidup dalam setahun. Semut menjawab, ia hanya perlukan makanan sebanyak sebiji butir gandum. Lalu Nabi Sulaiman memasukkan semut tersebut ke dalam botol dengan diletakkan gula sebanyak sebutir gandum. Mulut botol itu kemudiannya ditutup.

Cukup tempoh setahun, mulut botol itu dibuka semula oleh Nabi Sulaiman. Anehnya, baginda mendapati hanya separuh sahaja daripada gula sebesar butir gandum itu yang dihabiskan oleh semut tersebut. Nabi Sulaiman bertanya, mengapa hanya separuh makanan sahaja yang dihabiskan sedangkan semut pernah berkata ia perlukan makanan sebesar sebiji buah gandum ?

Sang semut menjelaskan bahawa jika diluar botol rezekinya dijamin sepenuhnya oleh Allah dan dia yakin Allah pasti akan mencukupkan rezekinya. Oleh sebab itu, dia tidak perlu risau dengan hakikat itu. Tetapi apabila dikurung oleh manusia ( Nabi Sulaiman), dia mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan sifat prihatin manusia. Mana tahu, kalau-kalau manusia itu terlupa lalu mengurungnya terlebih daripada tempoh satu tahun ? Apa yang akan terjadi nanti ?

Mesej

Inilah sifat tawakal dan ikhtiar yang kita boleh pelajari daripada semut. Jangan sekali-kali bergantung kepada sesama makhluk dalam soal rezeki, sebaliknya bergantunglah kepada Allah. Tawakallah pada Allah dan berikhtiarlah dengan keupayaan sendiri. Jika tidak, kita akan dikecewakan. Jadilah seperti semut itu.

No comments: