Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Saturday, May 15, 2010

Kerna ku manusia biasa..


Hari ni perasaan marah singgah di hati ni.. Tenang..tenang.. Jangan ikutkan hati. Bahaya..
Ya Allah.. tenangkan hatiku ini.. Cuti ni, saya banyak menghabiskan masa bersama keluarga tersayang. Mungkin pada pandangan insan lain terutama yang sibuk dengan program-program musim cuti ni, saya tidak memanfaatkan cuti dengan baik, mungkin.. Tapi apakan daya, hasrat untuk turut serta dengan sahabat-sahabat lain tidak kesampaian. Tidak mengapa.. Pasti ada hikmahnya.. Allah lebih mengetahui segalanya yang terbaik untuk hambaNya yang sering lalai ini. Tetiba teringat satu pesanan yang sering kali diingatkan oleh seorang sahabat saya, pandanglah sesuatu tu dengan pandangan basirah (mata hati). Sebagaimana kita melihat laut. Jika hanya melihat permukaan, mungkin kita hanya dapat tengok sampah-sampah yang duk terapung-apung je.. tapi kalau kita cuba selami hingga ke dasar lautan, baru kita jumpa mutiara…

Tadi terbaca status YM seseorang.. “ kernaku manusia biasa..” Saya cuba memahami ayat itu. Ayat ringkas yang membuatkan saya berfikir. Ye..kerana kita manusia biasa. Manusia biasa yang selalu buat silap. Manusia biasa yang selalu membuat dosa tak kira sama ada kita sedar atau tidak. Namun.. jangan disebabkan itu, kita terus dan terus membiarkan diri bergelumang dengan dosa. Allah Maha Pengampun... Sama-sama la kita selalu bertaubat sebelum segala-galanya terlambat. Yang mengharap akan merasakan dirinya sebagai hamba yang serba lemah, kerdil dan dan kekurangan, tiada daya dan kekuatan, kecuali dengan Allah s.w.t. Penyerahan yang total ini menjadikan dirinya benar-benar sebagai “hamba Allah” dengan erti kata yang sebenarnya. Pesan Imam Ghazali, “Akal memikirkan, hati merasakan. Bila keduanya bergabung maka berlakulah proses kesedaran, kefahaman dan penghayatan yang akhirnya menggerakkan tindakan”.

Kalau rasa diri tak tahu banyak benda, jom sama-sama kita belajar dan terus belajar. Jangan pernah berhenti belajar. Ada kata pepatah kat kampung saya, “When you stop learning, you stop leading”. Apabila kita berhenti belajar, kita berhenti memimpin. Setiap orang adalah pemimpin, sekurang-kurangnya pemimpin diri sendiri. Leaders are learners.. Bila kita berhenti belajar, kita akan berhenti memimpin. Dan pada ketika itulah, kita akan “dipimpin” oleh orang lain. Ya..makanya.. Jom kita kempen Mari Membaca. Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menjadikan..

Nak petik gak dari kata-kata Ustaz Hasrizal, setiap kali berasa kosong, ambillah ia sebagai hidayah Allah untuk kita mencari isi. Ketika rasa kosong itu terhenti dan kita gagal mengosongkan diri, bermulalah rentetan kejahilan yang membinasakan diri, walaupun sudah bergelar ilmuwan..


Renung-renungkan dan selamat beramal..
Wallahu a'lam..

No comments: