Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Saturday, May 29, 2010

di mana ?


Suatu ketika seorang sufi diajukan orang dengan satu soalan. “ Apakah engkau takutkan Allah ? ”

Dia menangis dan menjawab, “Aku serba salah untuk menjawab ya atau tidak. Jika aku katakan tidak, aku akan menjadi seorang kufur. Sebaliknya kalau aku katakan ya, aku terasa menjadi seorang munafik. Sikapku amat berbeza dengan kata-kata. Orang yang takutkan Allah bergetar hatinya bila mendengar ayat-ayat Allah tapi aku tidak.”

Jika seorang sufi yang hatinya begitu hampir dengan Allah pun sukar bila ditanyakan apakah ada DIA di hatinya, lebih-lebih lagi aku yang hina dan dosa ini. Di hatiku masih ada dua cinta yang bergolak dan berbolak-balik. Antara cinta Allah dan cinta dunia sedang berperang dengan begitu hebat dan dasyat sekali.

Aku hanyalah seorang insan yang sedang bermujahadah agar ada DIA di hatiku. Aku belum sampai ke tahap mencintaiNya tetapi aku yakin aku telah memulakan langkah untuk mencintaiNya.

Kerana belum ada DIA di hatiku, hidupku belum bahagia, belum tenang dan belum sejahtera. Aku akan terus mencari. Aku yakin Allah itu dekat, pintu keampunanNya lebih luas daripada kemurkaanNya. Selangkah aku mendekat, seribu langkah DIA merapat. Dan akhirnya, aku yakin.. suatu saat nanti, akan ada DIA di hatiku dan di hatimu jua.

Dan kita terus mengemis kasihNya..


Wallahua'lam.


Petikan dari Di mana DIA dihatiku.

No comments: