Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, May 25, 2010

Kisah Aku, Kau dan Mereka..

Takdir Cinta

Ku tutup mataku
dari semua pandanganku
bila melihat matamu
ku yakin ada cinta
ketulusan hati yang mengulir lembut

Penguasa alam tolonglah pegangi aku
biar ku tak jatuh pada sumur dosa
yang terkutuk dan menyesatkan cintaku

andaikan ku bisa lebih adil
pada cinta kau dan dia
aku bukan nabi yang bisa sempurna
ku tak luput dari dosa

biarlah ku hidup seperti ini
takdir cinta harus begini
ada kau dan dia bukan ku yang mahu
Oh Tuhan tuntunlah hatiku

Mungkin ada yang cuba disampaikan oleh si 'dia'. Saat itu, sungguh beriya-iya 'dia' meminta ku mendengar lagu ini. Ku tahu... bukan hanya diri ini.. tapi mereka juga. Beberapa kali saya mendengar lagu ini ketika itu. Dan hari ini.. saya mendengar lagi...

Dalam persahabatan ini.. mungkin mudah untuk mulut berbicara tentang UKHUWAH. Tapi untuk mengaplikasikannya agak sukar. Saya sendiri kecundang. Bukan mudah untuk menjaga hati semua orang , dan agak letih bagi insan yang cuba mempertahankannya. Maafkan diri ini kerna sering mengabaikan hak kalian...

andaikan ku bisa lebih adil pada cinta kau dan dia..

Dalam dunia ni, kita boleh temui manusia dengan pelbagai ragam. Termasuk diriku yang sememangnya banyak kerenah dan suka membuat hal. Kadang-kadang sibuk menjaga hati sendiri sehingga ku terlupa banyak hati terluka. Ku hanya tahu memandang salah insan lain, sedangkan kamu dan mereka cuba bersabar denganku.. Mungkin bukan hanya kalian, tetapi insan-insan lain juga sering terluka dengan tingkahku. Adakala.. hatiku terdetik, adakah keranaNya ku mencintai kalian. Maafkan diriku ini.. ku hanya manusia biasa..

Ya Allah.. berilah ku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu.. dan ku mohon KAU satukanlah hati-hati kami dalam mencari redha-Mu.

Bertemu tidak jemu, berpisah tidak gelisah jika semuanya kerana Allah..

Wallahua'lam

No comments: