Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Wednesday, May 26, 2010

Permohonan Hatiku | Perbaikilah Diri.

Monolog Hati
Indahnya malam ciptaan Tuhan. Memerhatikan keindahnya membuatkan hati kagum dengan Penciptanya. Namun hati diulit resah. Resah mengenangkan dosa yang semakin bertimbun tapi taubatnya entah ke mana. Ya Allah.. hambaMu ini malu menghadapMu kerna terlalu banyak dinodai dosa. Hanya keluhan dihati.. Namun, mampukah dosa itu sirna dengan hanya mengeluh. Dan sekadar air mata tak mampu membasuhi dosa-dosaku ini..Apakah dengan ibadah terbarai, dosa yang menimbun mampu tertebus dengan keluhan ?

“Berwuduklah..” Pujuk hati.
“Nantilah.. aku malas.”
“Berwuduklah..” Pujuknya lagi.
“ Tidak.. Nantilah.. aku malas”
“Kau cintakan dunia..!!”
“Diamlah kau..” Petah diri ini membidas.
“Tak malukah kau menikmati segala nikmatNya. Masa terus berlalu menghampiri saat pertemuan itu. Bersediakah kau menghadapNya dengan berselimut dosa..”
Aku diam. Bisu bila dicantas dengan sindiran hati..

Asas Membaiki Diri
Akidah yang sejahtera yang menjadi pendokong hidup. Segala urusan dan segala apa yang dimilikinya tidak kira waktunya, usahanya, fikirannya, hartanya dan jiwanya diserahkan hanya keranaNya.

Langkah Harus Dicipta
:: Ibadah Yang Sahih
Wahai diri.. Ikhlaskanlah hatimu dalam melakukan ketaatan kepadaNya. Baiki solatmu. Baiki solatmu. Baiki solatmu. Solat yang diterima Allah adalah solat yang mampu mencegahmu dari kemungkaran dan kejahatan. Usah ego. Ingatlah..Kau bukan Tuan apatah lagi Tuhan. Hakikatnya..hanyalah hamba yang tak punyai apa-apa.

Firman Allah yang mafhumnya:
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”
(Ad-zhariyyat : 56 ).

::Akhlak Yang Teguh
Menghiasi diri dengan akhlak yang mulia bererti kita mesti meninggalkan akhlak yang hina. Teladan kita adalah Rasulullah. Bukan hanya dengan kata-kata. Tapi lakukan. Praktikkan apa yang kau tahu wahai diri. Andai tak mampu buat semua, janganlah tinggalkan semua. Biarkan sedikit asalkan berterusan.

:: Bersihkan Fikiranmu
Bacalah dengan nama TuhanMu. Dengan ilmu, barulah kita semakin mengenaliNya. Apa yang dibaca akan mempengaruhi fikiran. Andai yang dibaca itu tidak mendatangkan faedah, rosaklah pemikiran.

::Realisasikannya
Usah hanya tahu tapi tidak melakukannya. Ya.. itulah kelemahanku yang harus diperbaiki. Muhasabah diri setiap hari. Kita tidak pernah dapat lari dari melakukan dosa. Ku harus akui.. aku hanya insan biasa.

Ya Allah.. kuatkan hambaMu ini. Walaupun ku sering patah dalam mujahadah ini, namun hatiku tetap dambakan redhaMu.

Wallahua’lam.

No comments: