Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Monday, December 12, 2011

Unblock Me..

Bismillah

Unblock Me. Permainan kegemaran sekarang ni. 'Kopi' di kala mengantuk membuat 'kerja yang entah bila nak siap'.

Mungkin tak bernombor-nombor macam Sudoku.. tapi agak menguji minda juga. Tolak sana. Tolak sini. Taraa.. tiba-tiba je block merah tu dapat meloloskan dirinya dari block-block kayu 'jahat' yang suka mengepung.

Buat otak ni terfikir gak sebenarnya main permainan tu.

Stress.. Tertekan.. bila agak banyak 'moves' yang dilakukan, tapi tak berjaya membantu block merah keluar. Kadang-kadang sampai terfikir, ''Semua langkah yang aku buat, asyik salah je..''

Tapi.. nasib baik boleh 'Restart'.

Senang je nak main kalau kita tahu block mana yang menghalang dan bagaimana nak mengalihkan block tu dari menyibuk di situ.

Begitu juga dengan hidup kita ni kan. Kadang-kadang ujian datang. Terdiam seketika. Takkan nak mengalah. Sikap mudah berputus asa bukan sifat mukmin yang kuat.

Jadi.. apa-apa pun, kembalilah kepada Yang Maha Memiliki.

Hidup ni tak boleh dah nak di 'Restart'. Hari demi hari makin mendekati 'End'. 

Tapi.. kita boleh Refresh niat balik kan.. Bila kita tahu tujuan hidup, InsyaAllah kita akan bersemangat untuk terus melangkah. 

Betul..!

Moga Allah sentiasa ada dalam hati kita dalam setiap hela nafas kita..

Allahu..Allah. 

Wallahua'lam. 


No comments: