Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Thursday, December 8, 2011

Cakap yang baik-baik

Bismillah.

Alhamdulillah atas segala nikmatNya yang tidak terhitung. Moga kita tergolong dalam golongan hambaNya yang bersyukur. Dan InsyaAllah moga-moga diberi nikmat Ihsan.. Amiin ya Rabb.

Alhamdulillah.. blok ni dah ada air macam biasa. Walaupun melalui hari-hari yang agak mencabar, tapi Alhamdulillah.. banyak hikmahNya. InsyaAllah.. 

Hari ni sangat jeles sebab tadi terbaca update terbaru seorang sahabat tentang buku terkini yang baru dia habis baca. Walaupun sibuk, sempat je dia habiskan buku-buku dia. Serius.. sangat jeles.. >.<

Semalam 'budak kecik' tu dah mula menghantar lagu-lagu kesukaan dia dalam inbox Facebook. Setelah hampir beberapa bulan senyap. Nampaknya sejak habis PMR, dia mula aktif meng'explore Youtube.. Sangat lama tak jumpa dia. Agak-agak kalau jumpa pun, macam la dia nak cakap kan. Menjeling-jeling sambil main perli-perli. Sangat teringin nak jumpa mereka sekeluarga.

Tadi, terjumpa satu kuliah Ustaz Azhar Idrus. Ada satu ayat tu lebih kurang la maksudnya, ''Kalau nak tengok hati kita ni bersih atau pun kotor macam longkang, tengoklah aktiviti seharian kita termasuklah cara percakapan kita..Kalau kita suka cakap perkara-perkara yang tidak berfaedah, kena check balik la hati kita macam mana.."

Ni, perkongisan dari buku Himpunan Hadis Modal Insan...

Jangan terlalu cepat mengambil keputusan sampai anda selesai mempelajari semua aspeknya. Setelah itu mintalah pilihan kepada Allah dan mensyuaratkan kepada orang-orang yang anda percayai. Jika kemudian anda berjaya memang itulah yang dikehendaki dan jika tidak maka jangan sesekali menyesal.

*Kadang2 tu, sangat takut nak buat sesuatu keputusan... sebab ia turut akan melibatkan orang lain..
(teringat kata-kata seseorang)

Wallahua'lam

No comments: