Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Sunday, December 18, 2011

Meredah Hujan

Bismillah.

Berhujung minggu di bilik. Menghadap laptop berlama-lama. Menyiapkan apa yang patut.

Petang tadi, berpeluang bersama 'gadis-gadis cantik lagi baik' ke pantai. Berhujan. Asalnya hujan renyai-renyai je. Tapi bila dah nak sampai pantai, lebat dan angin sangat kuat. Aku nampak ombak seakan sangat mengganas menghempas pantai. Gelora ombaknya seakan ditengah lautan. Aku terpana seketika di balik pondok. Mencari-cari ruang mengelak diri dari terlalu basah. Sesekali percikkan hujan terkena mata. Terasa masinnya percikkan air laut yang membasahi muka.

Aku cuba mengamati desiran ombak itu yang sangat taat pada Penciptanya. Bicara dari Tuhan.. Allahu Allah. Subhanallah. 

Dalam hati ini, jujurnya.. Aku sangat sedih melihat apa yang tinggal. 

Tiada lagi pepasir pantai yang indah tempat kami duduk bersama. Tiada lagi pondok, tempat kami berBBQ bersama. Tiada lagi pepohon tempat menahan diri dari panahan sinar mentari. Tiada lagi tempat kenangan aku duduk keseorangan 'bergaduh dengan diri sendiri'... duduk bermain pasir sambil mendengar lagu Pemergianmu.. memerhati kanak-kanak bermain-main di gigi air...

Pasti aku rindu kan semua itu kelak. >.<

---

Melangkah ke bilik yang dilaporkan. Aku diam memerhati, memberi laluan kepada felo berbicara. Lama kelamaan, aku kalah dengan panahan matanya. Bukan takut, cuma malas nak mencari gaduh dengan perkara-perkara sebegitu. Biar selesai dengan cara baik dan mudah. 

''Kerja kita ni memang selalu dibenci orang.." Ringkas bicara Kakak Felo.

Aku tergelak sebenarnya. Betul juga kan. 

Tapi satu perkara yang aku cuba ingat, ''Kerja tu semua bukan bertujuan untuk mencari musuh walaupun hakikatnya ramai yang akan membenci.." 

Moga Allah teguhkan hati-hati kami dijalanNya. 

Amiin.

Wallahua'lam.

*buat-buat tak nampak je ye kepelikan pada post ini.. >.<

No comments: