Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Monday, August 23, 2010

Uzlah di 'Gua' cantik...

Alhamdulillah.. Alhamdulillah... Alhamdulillah.. seinfiniti kesyukuran Ya Allah ku panjatkan kerana memberi kami (saya & anda yang membaca) peluang untuk masih menikmati Ramadhan ini.. Mengenang peristiwa Badar yang menyaksikan kemenangan Islam, 17 Ramadhan, Teguhnya iman sahabat berjuang di samping nabi. Namun.. dimanakah ku ??

Dan kini.. kita dah berada di fasa kedua Ramadhan.. Ramadhan, sifat madrasahnya untuk mendidik jiwa sabar, tenang, sedia memaafkan. Cukup bererti untuk mengawal amarah, supaya iman menunggang amarah, memacunya menuju destinasi taqwa, kerana iblis dan syaitan, menurut riwayat telah dibelenggu. Hanya tinggal kini, kuatkah ku mengawal nafsuku sendiri, atau ku akan kecundang di tanganku sendiri?

Hati ini, sentiasa berbolak-balik pada landasan perjuangan, landasan Islam, persis kereta api yang sarat dengan najis-najis, bergegar-gegar keadaannya melanggar batu, ditambah dengan enjinnya yang buruk dan lama, tidak diservis; bimbang benar sekiranya jatuh, tiada siapa yang sudi mendirikan kembali untuk meneruskan perjalanan, kerna baunya yang terlalu menyengat dan busuk.

"Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami atas jalan agamaMu, dan ketaatan kepadaMu.."

"Ya Allah, aku merayu padaMu, keredhaanMu untuk ke syurga, dan aku merayu Ya Allah, agar dijauhi dari azab seksaMu ya Allah.."

Jom muhasabah kembali apa beza kita dari sebelum Ramadhan dengan hari ni.. Renungkan hari-hari Ramadhan yang telah berlalu.. di manakah tahap amalan kita.. Allahu Rabbi.. betapa ruginya ku membiarkan hari-hari itu berlalu begitu saja.. Telahku zalimi diri ku lagi..

Teringang-ngiang kembali tazkirah ringkas Ustaz Kasyfullah tentang peristiwa ketika Rasulullah menerima wahyu pertama. Dan menfokuskan bahagian uzlah. Ketika baginda s.a.w beruzlah, mengasingkan diri di Gua Hira'.

Ibnu Athaillah dalam Syarah Hikamnya menyebutkan bahawa dalam diri manusia terdapat bahagian yang namanya al-qalbu (hati). Hati ini boleh membuat manusia sejahtera dan boleh juga membuat manusia sakit. Selanjutnya, beliau mengatakan bahwa hati ini pula yang membuat tumbuhnya iman, tempat berseminya makrifat kepada Allah SWT, dan berkembangnya rasa keikhlasan.

Berkembangnya rasa keikhlasan manusia sangat dipengaruhi oleh gersang tidaknya hati manusia. Kegersangan hati manusia hanya akan terubat bila kita mendekatkan diri pada Allah SWT. Bagaimana untuk terus mendekatkan diri kepada Allah SWT ?

Hanya ada satu cara, iaitu beruzlah.

Menurut Ibnu Athaillah, yang dimaksud dengan uzlah adalah menghadapkan hati secara terarah khusus kepada Allah SWT. Dengan demikian, menurut beliau, hati akan terbebaskan dari masuknya anasir-anasir lain selain Allah SWT.

Orang yang beruzlah terbagi dalam tiga bagian. Pertama, orang yang beruzlah dengan hatinya saja sementara badannya tidak. Kedua, orang yang beruzlah badannya saja sementara hatinya tidak. Ketiga, orang yang beruzlah baik badan dan juga hatinya.

Orang yang beruzlah menurut kriteria pertama adalah orang yang dapat memelihara hatinya dari keadaan sekitar dia. Meski hidup di tengah kemaksiatan, ia tidak terpengaruh oleh keadaan sekitarnya. Orang yang beruzlah menurut kriteria kedua adalah orang yang terpengaruh oleh keadaan sekitarnya meskipun ia tinggal menyendiri. Sedangkan orang yang beruzlah menurut kriteria ketiga adalah orang yang benar-benar menjauhkan diri dari keadaan sekitarnya baik dari segi fizikal mahupun hatinya.

Uzlah yang terbaik menurut Ibnu Athaillah adalah uzlahnya Ahlun Nihayah atau manusia yang berada pada tingkat sempurna. Berdasar penjelasannya, orang yang berada pada tingkat ini, ciri-cirinya lebih dekat dengan pelaku uzlah yang masuk kelompok pertama. Orang yang masuk kriteria pertama ini hidupnya diibaratkan seekor ikan yang hidup di laut. Ikan laut tidak akan terasa masin walaupun ia hidup di air laut yang begitu masin. Begitulah hidup orang yang beriman, sangat dekat kepada Allah SWT. Ia tidak terpengaruh oleh keadaan sekitarnya yang penuh kemungkaran dan terus melawan kemungkaran itu.

Dakwah baginya merupakan kewajiban dalam rangka mencegah kemungkaran dan menegakkan yang makruf (QS Ali Imran: 104, 110).

Tentu saja dakwah yang dilakukan adalah dakwah yang sesuai dengan perintah Allah SWT dan tuntunan Rasulullah SAW. Dakwah yang mengajak manusia untuk beriman kepada Allah SWT dengan cara memberi hikmah, memberi teladan yang baik, dan memperlakukan manusia dengan rasa kemanusiaan (QS An-Nahl: 125).

Dengan dakwah seperti itu, manusia yang mendapatkan dakwahnya dapat melakukan uzlah untuk mencapai tingkat kesempurnaan (uzlah ahlun nihayah).

Salah satu uzlah yang disentuh oleh ustaz Kasyfullah adalah solat. Ye.. solat..

Sama-samalah la kita mengecas iman kita dengan beruzlah.

Mudah-mudahan, dengan beruzlah memberi impak maksima kepada diri kita dalam usaha menjadi insan bertaqwa. InsyaAllah...

p/s: 'Gua' cantik = Surau Al-Irfan ; Ustz Kasyfullah - ketika tazkirah Solat Terawih..

Wallahua'lam...

No comments: