Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Wednesday, August 25, 2010

Tingkat

Firman Allah yang mafhumnya :

Dan masing-masing ada tingkatannya (sesuai) dengan apa yang mereka kerjakan. Dan Tuhanmu tidak lengah terhadap apa yang mereka kerjakan. Dan Tuhanmu Maha Kaya, penuh rahmat. Jika Dia menghendaki, Dia akan memusnahkan kamu dan setelah kamu (musnah) akan Dia ganti dengan apa yang Dia kehendaki, sebagaimana Dia menjadikan kamu dari keturunan golongan lain. Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti datang dan kamu tidak mampu menolaknya.

(Al-An’am : 132-134)

Sedarilah.. apa yang telah diberi oleh Allah lebih banyak daripada apa yang kita pinta.

Adakah layak untuk kita terus dan terus melangkah dibumi milikNya dengan mendabik dada ?

Firman Allah yang mafhumnya;

“Katakanlah (Muhammad) ‘Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam. Tidak ada sekutu bagiNya; dan demikianlah yang diperintahkan kepadaku, dan aku adalah orang yang pertama-tama berserah diri (muslim)”. Katakanlah (Muhammad), “Apakah(patut) aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dialah Tuhan bagi segala sesuatu. Setiap perbuatan dosa seseorang, dirinya sendiri yang bertanggungjawab. Dan seseorang tidak akan memikul beban dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kamu kembali, dan akan diberitahukanNya kepadamu apa yang dahulu kamu perselisihkan.”

(Al-An’am: 162-164)

No comments: