Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Wednesday, August 18, 2010

Komitmen

Terdiam seketika apabila Ustazah Rodiah menyebut tentang komitmen. Memikirkan kembali, adakah ku melaksanakan semua tugasan dengan baik ? Atau sekadarnya sahaja.

Menyentuh aspek komitmen, datang pula perkataan amanah singgah di benak fikiranku. Dan datang pula.. keimanan..

"Ya Allah.. adakah apa yang ku lakukan selama ini kerana-MU atau hanya memenuhi permintaan insan semata..??? ", keluh hati.

Adakala dalam kesibukan melaksanakan sesuatu tanggungjawab, kadangnya ku terlupa yang ku juga mempunyai tanggungjawab lain yang perlu ditunaikan pada masa yang sama. Sungguh.. selalu saja diri ini cuai dalam melaksanakan tanggungjawab.

Bagaimana harus ku jawab bila ditanya kelak akan semua itu..?

Ya Rabbi.. ku dambakan keampunan-Mu...

Allah swt. berfirman yanng mafhumnya:
“Sesungguhnya Kami menawarkan amanah kepada langit, bumi, dan gunung-gunung. Namun mereka menolak dan khawatir untuk memikulnya. Dan dipikullah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim lagi amat bodoh.” (Al-Ahzab 72).

Rasulullah saw bersabda yang mafhumnya, “Jika amanah diabaikan maka tunggulah kiamat.” Sahabat bertanya, “Bagaimanakah amanah itu disia-siakan, wahai Rasulullah?” Rasulullah saw. menjawab, “Jika suatu urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah kehancuran.” (Al-Bukhari)


Betapa beratnya satu amanah dimana manusia sendiri yang memilih untuk memikul itu bahkan jika tidak dijalankan dengan baik hukumannya adalah suatu kehancuran. Inilah mengapa pentingnya menjalankan amanah dengan komitmen yang tinggi. Ketika seseorang menerima suatu amanah itu dapat maka orang tersebut memang siap atas segala yang akan ditanggung dan sedia mempertanggungjawabkannya dihadapan Allah nanti.

Tanggung dan jawab...

Allahu Rabbi.. hambaMu ini selalu saja gagal menunaikan amanah yang diberi.

No comments: