Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Sunday, August 1, 2010

Belajar Dari Insan Lain. | Kuantiti or Kualiti

“ Tak pe kot color macam tu je.” Detik dalam hati pada awalnya.

Tekun mengecat bendera Palestin bahagian yang berwarna hitam. Setelah beberapa ketika kemudian, menjeling seorang lagi urusetia sedang mewarnakan bahagian hijau. Sangat khusyuk dan begitu kemas.

“Lambatnya…”, tegurku. Saje ingin menyakat.

“Kualiti yang penting..” Jawabnya sambil tangan masih mengecat kain putih itu.

Tetiba segan pula dengan dia. Saya tengok balik bahagian hitam itu. Masih ada yang putih2. Saya ambil kembali berus, menampal2 kawasan yang masih kelihatan putih.

“Nak berus jap” Tetiba dia meminta berus yang saya pegang.

Berus bertukar tangan. Rupanya, dia tak puas hati dengan bahagian saya. Akhirnya, saya hanya memerhati. Memang sangat teliti kerjanya.

Insan yang agak teliti dalam banyak aspek. Kalau melihat pemakaian dia saja, boleh tahu. Agak menjaga masa. Dan agak kagum bila dia boleh kemas khemah urusetia yang macam kapal karam seorang diri.. Ada beberapa perkara yang saya dapat pelajari dari ‘insan teliti’ itu sepanjang bekerja dengan dia beberapa hari di tapak pesta konvo.

Antara pengajarannya, kenalah jaga kualiti. Bukan hanya melihat kuantiti saja.

Begitu juga dalam amalan sehari kita. Andai sibuk memikirkan kuantiti tapi kualiti terabai.. dimana tahap amalan kita.

Umat akhir zaman sekarang, ramai tapi kurang kualitinya. Bagaikan buih-buih, banyak tapi bila dihempas ombak, berderai.

Ya Allah.. kami mohon keampunan dariMu atas segala kelalaian kami selama ini...

Umat Bagai Buih Di Lautan <-- Klik

Rasulullah s.a.w bersabda yang mafhumnya:

Hampir terjadi keadaan yang mana umat-umat lain akan mengerumuni kalian bagai orang-orang yang makan mengerumuni makanannya. Salah seorang sahabat berkata: Apakah kerana sedikitnya Kami pada waktu itu.? Nabi berkata: Bahkan, pada saat itu kalian banyak jumlahnya, tetapi kalian bagai ghutsa (buih kotor yang terbawa air saat banjir). Pasti Allah akan cabut rasa segan yang ada dalam dada-dada musuh kalian, kemudian Allah campakkan kepada kalian rasa wahn. Kata para sahabat: Wahai Rasulullah apa rasa wahn itu? Baginda bersabda: Cinta dunia dan takut mati.

(HR Abu Daud No.4297, Ahmad 5/278, Abu Nuaim dalam al-Hilyah 1/182 dengan dua jalan dan dengan keduanya hadits ini menjadi shahih).

Hadits ini yang menceritakan apa wahn itu menunjukkan keadaan umat Islam:

Pertama: Musuh-musuh Allah dari kalangan tentara iblis serta pendukung syaithan selalu memata-matai perkembangan umat Islam serta negara mereka. Kerana mereka telah melihat penyakit wahn ini telah merasuki kaum muslimin. Penyakit ini telah menyembelih leher-leher umat Islam. Maka mereka menerkamnya dan masih menyembunyikan sisanya.

Kedua: Negeri-negeri Islam adalah sumber-sumber kebaikan dan berkah. Maka Orang-orang kafir ingin menguasainya.

Ketiga: Orang-orang kafir membuat negeri-negeri Islam menjadi berkelompok-kelompok dan terpecah-pecah

Keempat: Kini, orang kafir tidak segan lagi kepada Kaum Muslimin, kerana mereka (muslimin) sudah kehilangan wibawanya dihadapan umat-umat yang lain, yang mana dulu wibawa itu membuat gemetar lutut dan sendi-sendi orang kafir dan pasukan iblis, karena senjata penghancur milik kaum muslimin tidak lagi ditakuti oleh orang-orang kafir.

Kelima: Unsur-unsur kekuatan umat Islam bukan pada banyaknya jumlah dan kekuatannya, pasukan kavalerinya dan kesombingannya, pasukan infanteri dan para komandannya, tapi pada aqidahnya dan manhajnya.

Keenam: Posisi umat Islam tidak dipertimbangkan sedikitpun diantara umat-umat di muka bumi, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :Akan tetapi kalian bagai buih di lautan.

Wallahua’lam..

No comments: