Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Sunday, June 5, 2011

Outing

Bismillah.

Subhanallah. Maha suci Allah Pemilik segala kekuasaan, memberi kekuasaan kepada sesiapa yang Dia mahu, merampas kekuasaan itu dari sesiapa yang Dia Mahu. Dan Dia juga yang berkuasa memuliakan dan menghinakan sesiapa yang Dia mahu.

Allahu.. Allahu.. Allah..

Jam melewati 9.40 pagi. Kami mula menapak ke bus stop di persimpangan masuk ke pintu belakang asrama. Tiba-tiba bas melintasi masa kami masih di perjalanan. Hampa jugalah sebenarnya. Seorang sahabat kata bas sampai dalam jam 10 pagi. Tak boleh la nak salahkan dia, sebab dia bukanlah pemandu bas tu. Akhirnya, duduk la kami di bus stop tu dengan penuh pengharapan.

1 jam. Memerhati kereta dan segala kenderaan lalu lalang. Penantian tu kan satu proses. Proses agar diri menjadi lebih sabar.

Kenderaan sekarang ni dah jadi satu keperluan dan bukan hanya sebagai memenuhi keinginan. Agak susah nak bergerak tanpa mempunyai kenderaan sendiri. Ada je pengangkutan awam, tapi kita terpaksa mengorbankan masa sedikit untuk menunggu. Kalau yang suka membawa buku ke mana-mana, sekurangnya adalah teman. Bayangkan orang yang malas macam saya ni.. huhu.

Tertekan je kan tengok kereta yang dipandu terlalu laju tanpa menghiraukan pemandu lain. Dah pula tu, siap potong kat jalan yang ada double line lagi. Suka-suka dia je. Orang lain yang terpaksa mengalah dengan dia. Bila nampak polis baru la nak ikut peraturan sebab takut kena saman.

Kadang-kadang kita terlupa yang kita sentiasa diperhatikan. Terlupa setiap tindakan kita akan dicatat tidak kira sama ada kita mengikut peraturan atau pun tidak.

Alhamdulillah, dah beli tiket untuk balik ke Muar. InsyaAllah.. Moga Allah permudahkan segalanya. Amiin.

Masa berhenti solat zohor di surau dekat bustand MBKT, ada beberapa orang kanak-kanak dalam linkungan 4 – 6 tahun turut berada dalam surau tu. Mungkin mereka ni anak-anak penjual kat kedai-kedai yang ada kat situ.

Sambil bersiap-siap selepas solat tu, saya duk perhati 3 orang tu. Sedang solat. Subhanallah. Walau perbuatan hanya ditiru dari orang yang lebih dewasa, tapi saya kagum dengan mereka. Saya hanya memerhati.

Selepas solat, tiba-tiba saya melihat mereka mengeluarkan barangan make-up. Berkerut gak muka saya melihat mereka. Saya hanya senyum saja melihat mereka. Rupanya masa saya duk senyum-senyum tu, ada seorang mak cik perasan. Malunya. >.<

“Persekitaran mereka didik mereka jadi begitu…” Ringkas ayat mak cik tu. Saya hanya mengangguk setuju.

Balik dari membeli barang-barang penting di Mydin, kami belajar mendidik diri menjadi sabar lagi dengan menunggu bas selama sejam lagi. Bertambah lagi dengan tak ada tempat duduk dan kaki yang dah melecet disebabkan kasut yang baru pakai.

Tenanglah duhai jiwa..

Wallahua’lam.

No comments: