Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Saturday, June 11, 2011

Cermin

Bismillah.

Alhamdulillah… hari ni sinar mentari sangat terik. Subhanallah.. Maha suci Allah Tuhan yang menjadikannya. Bayangkan bagaimana kita tanpa hadirnya sang mentari…

Tak terbayang bagaimana jika Allah membiarkan kita walau kadar sekelip mata..

Allah..Allah..Allah.

Ya Allah, kami mohon kurniakanlah kami iman yang sebenarnya sehingga kami tak lagi gentar atau mengharap dari orang lain selain dariMu… Allahuma amiin..

Melihat Cermin.


Apa yang kelihatan..?

*terbayang cerita Snow White..

“Siapakah yang paling cantik di negara ini wahai cermin ajaib”

Melihat cermin, bukan hanya duk belek muka semata.. Cuba kita ‘lihat’ lebih dari itu.

Salah satu cara untuk kita mengenal diri ialah dengan ‘bercermin’, tahu kekuatan dan kelemahan diri sendiri.

Usahlah terpedaya dengan kesombangan diri wahai diriku yang sering perlu diingatkan.


Seandainya setiap insan itu mengetahui dari apa ia diciptakan, untuk apa ia diciptakan dan matlamat sebenar atas penciptaannya, juga sekiranya dia menyedari betapa manusia adalah makhluk yang lemah dan sangat memerlukan kerjasama orang lain dalam memperolehi sesuatu di dunia ini, maka sudah pasti dia akan membuang jauh-jauh kesombongannya itu, diganti dengan kerendahan hati yang sangat disukai Ilahi.

Kenali diri dengan selalu melihat ‘cermin’. Cermin pertama ada pada hatimu, sementara cermin kedua wujud di sekelilingmu.

Wallahua’lam.

No comments: