Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, January 11, 2011

Teman bicara

Kadang lelah itu menyapa. Membuatkan saya terdiam. Berfikir sejenak ke mana harus saya lemparkan jauh-jauh perasaan itu. Manusia mahu dia didengari.

Ya.. Saya tahu itu. Namun sejauh mana saya menjadi seorang pendengar ?

Namun, bila saya mendengar, seakan hati bertanya kembali. Mendengar hanya dengan telinga atau dengan mata hati ?

Fokus saya mendengar hilang lagi dipagut pelbagai soalan. Mendengar kerana kasihkan dia atau kasihan…?

Sukar untuk ditafsirkan segalanya…. Kadangnya ada satu perasaan hadir yang membuatkan saya bertahan untuk terus mendengar.

“Allah akan menguji kita melalui orang yang kita sayang ”. Dan bait kata-kata itu sering membuatkan ku berfikir dan terus berfikir.

Saya perhatikan dia. Jauh dari pandangan mata kasar, dia sedang bertarung dengan diri sendiri. Allah masih beri dia kekuatan untuk terus menghadapi segalanya. Cekal. Walau kadangnya dia kelihatan begitu lelah dengan dugaan yang datang tanpa henti. Subhanallah..

Moga-moga segala yang dilalui tidak pernah mematahkan semangatnya. Allah sedang menguji kita sahabat. Namun sedarlah…. Allah sentiasa bersama kita..

2 comments:

Kembara Syahadah ~NFES~ said...

Best =)

comelnya, sape budak dlm gmbar tu? ;-)

nur_insani said...

gmbr afnan dan aufa. Anak hazamin inteam... :)
suka sangat tengok gmbr ni sbb mcm ada tersirat maksud yg mendalam... ;)