Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Sunday, January 16, 2011

Mendekat ke Makin Menjauh..?

“Eh, kenapa awak tak pakai tudung. Awak tahu tak berdosa tak pakai tudung ni. Nanti dihumban ke neraka..” Katanya ketika menegur beberapa orang pelajar perempuan yang sedang duduk bersembang.

Tersentap saya yang mendengarnya. Bukan kerana salah content yang disampaikan Cuma bagi saya cara pendekatan yang digunakan agak kurang sesuai.

“Saya bercakap soal isi, soal content, awak bercakap soal pendekatan, soal container, begitu ? Sejak bila pula soal pendekatan lebih penting daripada soal isi ?”

“Sejak kita tahu betapa pentingnya cara menyuap nasi yang tepat ke dalam mulut. Nasi memang penting, tetapi kalau cara menyuapnya tak tepat.. macam mana? Agak-agak nasi itu masuk tak ke mulut ? Silap-silap melencong ke hidung awak

Gunalah pendekatan yang tepat

Al-Quran mengajar begitu. Allah memperkenalkan diriNya mengikut cara yang sistematik dan berkesan.

Cara pertama, menerusi Al-Quran, Allah tidak perkenalkan namaNya dulu. Allah terlebih dahulu mengajak manusia berfikir siapa yang menjadikan alam ini. Siapa yang menjadikan matahari, mengatur planet, yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan ? Ayat Al-Quran tentang itu diturunkan dulu. Dia Tuhan yang mengajar, Dia Tuhan yang menjadikan, menumbuhkan , mengatur dan sebagainya. Semua Dia, Dia, Dia… Kemudian, barulah surah al-Ikhlas, ‘Katakan Dialah Allah Tuhan yang Esa’.

Mengapa ?

Supaya kita merasai kebesaran dan kehebatanNya sebagai bukti kewujudanNya. Dalam sastera, kita diajar tak cukup sekadar mengatakan ‘rumah itu indah’ tetapi perlu diperkukuhkan gambaran keindahan itu dengan lebih terperinci agar kita terasa. Misalnya, tiangnya yang berukir, atapnya yang disusun seakan berombak-ombak, tangganya, pintunya, tiangnya… dan sebagainya.

Jadi, Tauhid perlu diajar bersama Sains.

Cara kedua, Allah memperkenalkan sifat-sifatNya yang lembut, baik, pemurah, penyayang dahulu sebelum memperkenalkan sifatNya yang Maha Membalas, punya seksa yang maha pedih dan sebagainya.

Mengapa ?

Sebab Allah nak menimbulkan rasa dekat, rasa cinta dan rasa sayang para hamba terhadap diriNya. Dengan rasa cinta dan sayang itu barulah hambaNya merapatkan diri. Datanglah pengabdiaan dengan rasa cinta. Selepas itu barulah diperkenalkanNya sifat-sifat yang menggerunkan seperti Dia memiliki seksa yang amat pedih, Maha Pengancam dan sebagaiNya. Rasa cinta dulu baru rasa takut.

Wallahua’lam

No comments: