Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Monday, April 23, 2012

Dirisik Al-Luqman

Bismillah

Allah..
Walau ilmu dan kebijaksaan kami tak seutuh Luqman Al-Hakim
Tajamkan fikiran dan rasa kami untuk mengambil ibrah di setiap kejadian.

Tersentap.

Malu.

Macam-macam perasaan ada.

Alhamdulillah diberi kesempatan kali ketiga mendengar penyampaian Ustaz Hasrizal secara online. Kali ni 'bersama' mereka di UM, 'Membentuk karakter melalui Surah Luqman'.

Sebenanrnya banyak persoalan yang timbul dalam minda selama ni terjawab. 

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. DIA sentiasa menjawab persoalan yang bermain dalam minda ni melalui pelbagai cara. 

Kadang-kadang tu selalu je, ''Oh.. macam ni rupanya..", "Oo..sebab ni rupanya.."

Allahu Allah.. 
betapa terbatasnya upaya kita sebagai hambaNya. Moga-moga kita sentiasa mengingatiNya, sentiasa mensyukuri nikmatNya dan sentiasa memperelokkan ibadah kepadaMu.

Terasa hati diketuk-ketuk dengan nasihat yang 'disampaikan' melalui Luqman Al-Hakim. Hati tertanya-tanya masih mampukah diri ini dalam usaha menjadi anak yang baik

dan ibu bapa yang baik kelak.

Dalam surah Luqman ayat ke 14, ada menyentuh tentang tanggungjawab kepada ibu bapa.

Sememangnya kita tak mampu nak menandingi kasihnya ibu bapa kepada kita. Kasih tak bersyarat. 

Mereka adalah hadiah Allah kepada kita. Dan wajib kita berlaku ihsan kepada mereka dan menjalankan segala tanggungjawab keranaNya.

Susahkan nak jalankan tanggungjawab dan amanah.

Alhamdulillah banyak perkara baru belajar dalam proses menjadi anak yang baik walaupun hakikatnya selama ni macam banyaknya perkara tak terlaksana dengan baik.

Allahu Allah.

Wallahua'lam. 

No comments: