Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Monday, December 13, 2010

si rama-rama

Kisah kupu-kupu

Kisah ini adalah mengenai seorang saintis yang begitu asyik memerhatikan kepompong. Didapatinya, si anak kupu- kupu nih susah payah bergelut untuk keluar dari kepompongnya. Atas rasa kasihan, si saintis tadi pun memotong bucu kepompong untuk memudahkan anak kupu kupu tadi keluar.

Maka, anak kupu-kupu itu pun merangkak keluar. Kelihatan kepaknya kecut dan badannya kecil. Saintis tersebut menunggu dengan harapan kepak anak kupu-kupu tersebut akan mengembang dan badannya akan membesar,tetapi sangkaannya meleset sama sekali. Kupu-kupu tersebut telah menjadi cacat seumur hidup dah tidak mampu terbang di udara seperti kupu-kupu yang lain.

Apa yang tidak diketahui saintis tersebut, pergelutan bagi kupu-kupu itu adalah satu perencanaan Allah s.w.t agar cecair di dalam badannya mengalir ke seluruh kepak, lantas mengembangkan kepaknya dan memperkukuhkan binaannya.

Begitu juga hidup kita,kekadang pergelutan,perjuangan dan usaha gigih diperlukan agar kita berjaya dan kuat dalam menempuh kehidupan. Sekiranya Allah S.W.T memberikan kehidupan tanpa perjuangan, pergelutan, dugaan dan cabaran, nescaya setiap kita akan gagal dalam kehidupannya. Kita akan menjadi cacat seperti kupu-kupu tersebut...

Subhanallah...

Jangan biarkan sayapnya cedera

Dalam kelemahan, ada semangat baru cuba dinyalakan. Adakah perasaan ‘aku tidak layak’ masih boleh terus dilayan? Ku kelelahan sendirian melayan persoalan sekeping hati yang mendambakan jawapan.

Hidup tidak selalunya indah.

Ya.. itu adalah penilaian bagi pandangan manusia yang sentiasa berharapkan kesenangan. Sedangkan segala takdirNya adalah yang terindah dan terbaik untuk hambaNya.

“Setuju atau tidak jika saya katakan awak seorang yang tidak mengenal diri..”

Kata-kata itu masih terngiang-ngiang lagi di telinga ini. Ku terdiam dan terkaku. Rasanya seperti tembus lantai ku tenung. Rasa bersalah meresapi keseluruh tubuh.

“Barang siapa kenal diri maka kenallah akan Tuhannya. Jadi, orang yang tidak kenal diri seperti awak ni, macam mana ?” Bertalu soalan dihambur.

Malu..

Bukan hanya pada semua mata yang memerhati ketika itu, tapi ku malu pada diri sendiri. Pada DIA apatah lagi..

Ya.. Rama-rama tidak sehebat garuda…..


Tidak perlu dikau menjadi garuda,risau kelak hilangnya sifat kelembutan si rama-rama,

Tidak perlu dikau terbang tinggi,risau kelak tidak kelihatan daratan untuk beristirehat,

Maka,

Kekallah dirimu umpama si rama-rama,

Yang hadirnya mampu menyejukkan mata yang memandang,

Yang terbangnya sentiasa mencari keredhaan Sang Pencipta..

Allah tidak memandang hasil dari usahamu,

Tapi Dia memandang usahamu untuk mendapatkan hasil untukNya..

Yakinlah dengan janjiNya..

Berilah peringatan,

Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang yang beriman..

Bila dirimu terlupa,jangan biarkan selama-lamanya terlupa,

Kembalilah semula menjadi si rama-rama yang merendah diri,

Moga cukuplah Allah untukmu,

Jangan terlalu berharap pada manusia..


Syukran buat semua yang sudi selalu mengingatkan.

Wallahua’lam.

No comments: