Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Thursday, December 16, 2010

Dinginnya mendamaikan kalbu

Selama ini ada sesuatu perasaaan yang mencengkam diri. Satu perasaan yang telah lama saya sedar tapi cuba saya nafikan kehadirannya. Ya..saya nafikan kehadirannya.

Semalam.. seorang sahabat telah menyedarkanku.

Dia telah berjaya menyelongkar sesuatu dalam diri ini. Rahsia diri.. Merungkai persoalan yang terbuku lama di sudut hati.

Sebelum ini, seseorang telah menyedarkan yang saya ini seorang yang tak kenal diri. Semalam ada seseorang menyedarkan bahawa saya ini seorang yang penakut.

Penakut… Penakut untuk menerima sesuatu kenyataan. Saya tergelak juga pada mulanya. Bila diimbas kembali, saya dapat mengesan banyak peristiwa dalam hidup saya yang menyatakan saya memang seorang penakut walaupun riak wajah saya mempamerkan wajah ‘cool’. Perasan…

Sahabat saya ada menegur tentang perilaku saya yang suka bersendiri.

Saya akui perkara itu. Entahla.. terlalu sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata mahupun penulisan. Kadang-kadang, saya berperang dengan diri sendiri. Bila ada yang menyatakan, mengapa sukar untuk fahami saya, saya hanya mampu tersenyum. Pada masa yang sama, hati menjerit, ‘aku pun tak faham dengan diri sendiri…!!!! ’. Adakah insan julai memang sukar untuk difahami ?

Mungkin terlalu ego. Ego untuk menyatakan kasih. Sekali lagi saya menggelakkan diri sendiri. Tapi itulah hakikatnya. Peristiwa lalu mengajar saya untuk tidak mudah menyatakan kasih. Kaku dalam mempamerkan sayang. Bukan apa, saya takut untuk dikecewakan. Peristiwa lalu juga membuatkan saya takut tindakan saya hanya mengecewakan insan lain.

Saya sedar.. semua tindakan saya itu hanya membuatkan insan-insan lain tertekan dengan cara saya. Kadangnya menimbulkan tanda tanya dalam diri mereka, mengapa terlalu sukar untuk ku fahami dia.

Tadi ketika saya sedang membaca buku Nota Fikir Untuk Zikir, entah mengapa saya terhenti lama di satu tajuk. ::Jangan pulang sebelum berangkat.::

Sedikit takut penting untuk kita mendapatkan kejayaan. Jadi, sedikit takut amat perlu, namun jika berlebihan hanya akan mengundang kerosakan. Terlalu takut membuatkan kita menjadi lemah dan putus asa.

Selalu saja saya ajukan soalan pada diri sendiri, mengapa harus takut pada sesuatu yang belum tentu terjadi ? Mana keyakinan saya pada janji-janjiNya ? Astaghfirullahal a’zim..

Ingatlah wahai diri,

Segala keraguan dan ketakutan itu hanya akan membantutkan usaha-usahamu saja. Bersedialah untuk menerima apa saja yang terburuk.

~Zikrullah… dinginnya mendamaikan jiwa yang kian diselubungi panasnya menuruti nafsu~

Wallahua’lam.


No comments: