Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, December 14, 2010

Pasti ada kemudahan dariNya.

1. (Wahai Muhammad) bukankah Kami telah lapangkan dadamu?

2. Dan Kami telah ringankan bebananmu.

3. Yang telah memberatkan belakangmu.

4. Dan Kami telah angkatkan namamu (di dunia dan di Akhirat).

5. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.

6. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.

7. Oleh itu apabila engkau telah selesai dari kegiatan-kegiatan hidupmu, maka usahakanlah kegiatan yang lain pula.

8. Dan kepada Tuhanmu tumpukan perhatian dan minatmu.


Pujukan buat diri

Dalam surah ini terdapat naungan kasih mesra dan semangat bermunajat. Dalam surah ini juga disebut perkara yang membuktikan Inayah dan perhatian Ilahi terhadap RasuI-Nya, juga disebut berita gembira yang menjamin kesenangan dan kelapangan, dan disampaikan bimbingan untuk mencapai rahsia kesenangan dan tali hubungan yang kukuh dengan Allah swt.

Ayat-ayat ini menyarankan bahawa jiwa Rasulullah s.a.w. sedang mengalami kesulitan dan kesusahan dalam usaha menyebarkan dakwah yang ditugaskan kepadanya dan dalam menghadapi berbagai-bagai halangan, rintangan dan tipu daya di jalan dakwah. Dadanya penuh sebak dengan kerungsingan-kerungsingan memikul tugas da'wah yang berat itu dan merasa betapa perlunya kepada pertolongan, bantuan dan bekalan semangat daripada Allah.

Ingatlah wahai diri…

Jangan pernah putus asa dengan rahmat-Nya.

Semuanya bukti kasihnya DIA.

Kesukaran dan kesusahan tidak sunyi dari kesenangan dan kemudahan yang akan menemanimu di mana-mana sahaja. Tumpukan seluruh perhatian dan kecintaan kepada Tuhanmu semata-mata.

InsyaAllah..

Wallahua’lam.


No comments: