Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Saturday, January 23, 2010

Marah...???


Manusia diciptakan oleh Allah dengan memiliki berbagai-bagai bentuk emosi. Marah salah satunye.. anda pernah marah ??

Marah ni ada baik ada buruknya.. Imam al-Ghazali ada menyatakan, perasaan marah laksana ubat yang berguna tetapi haruslah digunakan secara berhemah agar berperanan mengubati penyakit yang dideritai... kiranya mcm dadah la jugak.. elok2 leh jadi ubat, tetiba leh membinasakan klu teramik lebih.
Bahaya..bahaya..

Menurut Imam Ghazali lg, marah itu sebenarnya cebisan nyalaan api yang bersumberkan daripada api neraka yang menyala-nyala dan sampai naik ke hulu hati. Ia ibarat bara api yang bersemadi dalam lubuk hati insan, ibarat sekam bara api di dalam batu..

Cuba anda lihat orang yang sedang marah...cmne wajahnya ketika itu.. Tengok perubahan fizikal pn dh lain macam kn. Agak-agak mcm mana keadaan kat dalam..kt hati dia.. So, agak2 mcm mn pula muka kita time marah..?? Mesti hodoh kn..
Mana la kte perasan sbb bkn kte dpt tgk muka kte sendiri..

Ayuh la kte mengawal emosi. Jangan marah-marah. Senyum selalu.. Ceria selalu. Nikmatilah hidup anda dgn sebaiknya... bkn ditemani rasa marah...

No comments: