Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, May 8, 2012

BESAR Hati

Bismillah

JANGAN BERKECIL HATI, adalah ungkapan yang sentiasa terngiang di telinga saya sejak hari itu. Setiap kali saya teringat kepada pesanan Abang Mohd Nor, saya bagai terbau aroma daun pokok pain yang memenuhi nostalgia pesanan Abang Mohd Nor petang itu, di tepi tasik Glendalough.

Pohon pain yang mendongak ke langit Ilahi, meredupi kelopak-kelopak Shamrock di bumi Irish yang penuh dengan seribu satu kenangan.

Selepas saya tiba di Malaysia, setiap hari menjadi bukti kepada saya betapa tepatnya nasihat Abang Mohd Nor itu kepada saya.

---

Ya, manusia memang pelbagai ragam.

Jika kita suka mengharap agar kebaikan kita dihargai dan disebut-sebut, saya kira kita tersilap planet. Hal itu perlu difikirkan semasak-masaknya oleh kita semua. Hanya dengan itu sahaja unsung hero yang ramai di tempat kerja, tidak berputus asa untuk terus melakukan kebaikan, biarkan tiada siapa yang peduli apatah lagi mahu menghargainya.

Kerana itu, pegang sahaja slogan GOD IS MY CEO. Buat kerja, biar jadi ibadah, itu sahaja justifikasinya.

Benar sekali, setelah begitu banyak kebaikan yang Allah curahkan kepada manusia, sedikit sahaja yang mahu berterima kasih kepada-Nya. Maka bagaimana pula kita, hamba Allah yang kerdil ini, boleh tidak lena malam hanya kerana jasanya tidak dikenang seseorang. 

JANGAN BERKECIL HATI. Kita kan hamba..!
*Petikan buku Di Hamparan Shamrock, Ku Seru Nama-MU.

---

Alhamdulillah, Di Hamparan Shamrock, Ku Seru Nama-Mu sudah berada di tangan. 

Betul la... buku tu membawa 'semangat dari sana'. Semalam selak-selak dan terbaca bahagian penutup; Di mana sahaja kaki ini berdiri.

Berkobar-kobar nak baca tapi tak sesuai sangat nak baca sekarang. Kena tunggu.. belajar sabar...

Teringat 'Rindu Bau Pohon Tin' dan 'Secangkir Teh Pengubat Letih'. 'Pengembaraan' yang cukup bermakna dan membuat hati semakin melonjak-lonjak ingin menjejakkan kaki ke bumi Jordan dan Turki. 

Wallahua'lam.

3 comments:

IBA said...

Tahniah2!..teruskan membaca kak..bukan mudah nak baca buku..kena cari masa sesuai..selamat berShamrock..=)

N.A.n.i said...

Alhamdulillah, Allah bg kesempatan.. ^^

ok.. slmt berHigh Class la ye.. =)

muslimdaie90 said...

insyaAllah kak..dah hampir high-class doh ni..preparation melangkah alam seterusnya..=)