Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, February 7, 2012

Untung la..

Bismillah

Siapa yang sabar itu akan beruntung. Jadi, sabar itu bukan bererti pasrah, tetapi adalah sebuah kesedaran yang proaktif. Dan sesungguhnya Allah itu selalu bersama orang yang sabar.


‘’Yang namanya dunia itu ada masa senang dan masa yang kurang senang. Pada masa kurang senanglah kalian perlu aktif. Aktif bersabar. Bersabar bukannya pasif, tetapi aktif bertahan, aktif menahan cubaan, aktif mencari jalan penyelesaian. Aktif menjadi yang terbaik. Aktif tidak menyerah kepada keadaan. Kalian punya pilihan supaya tidak menjadi mangsa. Sabar adalah dasar bukit terakhir sebelum sampai ke puncak yang dituju. Selepas ada di titik terbawah, ruang kosong hanyalah ke atas. Supaya menjadi lebih baik. Bersabar menjadi lebih baik. Tuhan sudah berjanji yang DIA berjalan dengan orang yang bersabar.’’

Dan pada hari terakhir kami di Pondok Madani, beliau kembali tampil di hadapan ketika majlis perpisahan. Bagaikan berbicara dengan anaknya yang paling dicintai, Kiai Rais menatap satu persatu mata kami dan berbicara dengan lemah lembut.

‘’Hari ini sudah kami anggap cukup pendidikan dan latihan yang telah kami berikan kepada kalian semua. Apapun kelebihan dan batasanmu, jadilah berguna untuk dirimu, keluargamu, masyarakatmu, sebanyak mungkin dan seluas mungkin.’’

‘’Anak-anakku.. Dalam menjalani kehidupan, anakanda pasti menghadapi banyak cabaran kehidupan yang kadangkala terasa sangatlah berat. Namun, anakanda jangan sampai berputus asa sebab putus asa adalah penyakit yang menggagalkan perjuangan, harapan dan cita-cita. Masalah tidak akan selesai hanya dengan disusahkan, tetapi perlu difikirkan dan dengan selalu dekat kepada Allah serta selalu memohon taufik dan hidayahNya.

Maka, berbuatlah, berfikirlah dan bekerjalah sebaik mungkin, menuju kesempurnaan manusia yang lebih bertaqwa.’’

--

Lipatan yang agak menguning ini aku buka. Tampak tiga baris tulisan berdakwat biru yang sudah mula pudar. Jariku bergetar ketika aku membaca satu persatu tulisan ini.

Man jadda wajada : siapa yang bersungguh akan berjaya

Man shabara zhafira: siapa yang bersabar akan beruntung

Man sara ala darbi washala: siapa yang berjalan dijalannya akan sampai ke tujuannya.

Ketiga-tiga itu adalah pelajaran pertama yang aku terima di Pondok Madani, yang pernah bertapak kukuh di dalam hatiku. Hari ini, sekarang juga, aku memerlukan kekuatan dan semangat daripada coretan kertas tua ini. Membaca kembali coretan mutiara-mutiara kata ini, kerongkongku terasa asin, tanpa aku sedari ada yang menitis, jatuh ke kertas ini. Butir air mata itu bergenang sebentar sebelum meresap ke dalam kertas, menjadi kawah kecil yang lembap.

:: Petikan Novel Ranah 3 Warna – A.Fuadi::

----

Baru separuh. Terasa sayang nak habiskan cepat-cepat.  >.<

Wallahua’lam.

No comments: