Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Wednesday, May 11, 2011

Kipas slow

Bismillah.

Alhamdulillah. Tadi dah beli tiket balik Terengganu. Jam 10 malam InsyaAllah. Seat 10A. Nampaknya macam agak belakang tempat duduk yang dapat kali ni. Rasanya macam paling belakang je. Hari tu balik Muar, duduk paling depan. Bukanlah tempat driver tapi belakang driver.

Hari ni pagi-pagi, Cik Ros ke klinik. Anak jagaannya tumpang kejap kat umah ni. Baru nak mesra alam sikit tapi Hakim tu tak berapa nak layan. Mungkin sebab dah lama tak jumpa. Ye ke. Bukan memang tak rapat dengan dia lagi sebelum ni ? Saya lebih suka membuli kakak dia, Yasmin yang lagi comel dan agak petah bercakap. Kalau dia bercakap, saya hanya boleh diam dan sesekali melayan dia cakap apa. Penat juga melayan kanak-kanak ribena ni. Moga mereka menjadi mujahid dan mujahidah yang hidupnya ikhlas keranaMu ya Allah. Amiin.

Alhamdulillah.. hari ni banyak juga helaian Rindu Bau Pohon Tin yang berkesempatan saya baca. Menyelusuri setiap chapter yang tersusun indah dan mempunyai maksud tersendiri yang ingin disampaikan oleh penulisnya. Seakan saya turut bermusafir ke bumi Syam. Adakala terasa juga kata-kata yang terkena batang hidung sendiri.

Jujur terhadap kejayaan dan kesilapan, pencapaian dan kejatuhan. Pada semua itu munculnya ibrah yang matang untuk diteladani oleh mereka yang mahu berfikir. (Ms.40, RBPT)

Seakan tiba-tiba saya menjadi risau tentang kekurangan diri sebelum menjejakkan kedua-dua belah kaki ke dalam lautan masyarakat yang pelbagai ragam. Mengenangkan bekalan diri yang terlalu sedikit, bagaimana untuk terus melangkah.

Duhai hati, tenang dan damailah kerana DIA sentiasa ada bersamamu. Terlalu dekat. Lebih dekat dari urat lehermu. Jangan putus asa. Terus persiapkan diri.

Allah. Cuaca sekarang ni agak panas.

Teringat kenangan kat bilik.

“Kipas ni macam slow sangat je”, kata saya sambil melipat-lipat lengan baju.

“Kipas ni kan baru lap ritu… laju je ni..” Roommate saya memandang semacam. Hehe.

“Tak jadilah nak lap. Nak gi basuh tangan je. Ni tangan dengan kaki dah berpeluh-peluh basah.” Saya senyum tiga.. Memang kipas tu baru lap minggu lepas.

Kat rumah, kipas memang 24 jam dah pasang.

“Bestnya kalau dapat ais…” Kata Aziera, adik saya.

“Gi duduk dalam peti sejuk..”

Tiba-tiba betul-betul dia pergi buka peti sejuk dan berdiri depan tu sambil buat muka gembira. Adeh budak ni, orang cakap je.. dia buat betul-betul plak.

Bicara Tuhan kepada hambaNya.

Ketika selesema, saat itu aku tersedar akan kewujudan hidung. Saat terasa sukarnya bernafas. Masa tu baru rasa bagaimana peritnya kena bernafas melalui mulut. Kalau sekarang memang kita tahu ada hidung tapi kadangnya tidak ingat yang ianya Alhamdulillah masih berfungsi dengan baik.

Begitu juga tatkala musim panas ni melanda, apakah reaksi kita ?

Allah…

Nikmat Tuhanmu yang manakah lagi yang ingin kau dustakan wahai diri ?

Astaghfirullahal a’dzhim.

Wallahua’lam.

1 comment:

ibn suhaimi™ said...

Semoga penulisannya bernilai Ibadah, mabruk alaikk..jangan jemu menulis iya..