Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Thursday, September 27, 2012

Bukan kampus lagi


Bismillah.

Terlalu pantas masa berlalu. Tak terasa Syawal dah melabuhkan tirainya. Hari demi hari pasti ada sejarah yang terlakar dan pastinya setiap yang berlaku ada hikmahNya. Hari ni dah masuk 27 September. Macam semalam je baru 18 Jun. Alhamdulillah3x dah selesaikan LI 6 September yang lepas. 

Sekarang masih lagi memberi khidmat di tempat praktikal tempoh hari. Masih lagi mengutip butiran hikmah di situ sementara sebelum berhijrah ke tempat lain.

Antara rutin setiap sabtu ialah membersihkan akuarium ikan di ruang kerja. Tapi, disebabkan hari Sabtu lepas dan InsyaAllah sabtu ni juga bakal menghilangkan diri, maka aktiviti menukar air ikan dilakukan pagi tadi. Seronok je dapat tolong dan menyibuk sedut-sedut kotoran dan gantikan dengan air yang baru. Paling seronok, dapat kacau anak-anak ikan yang sangat kecil tengah berenang-renang. Subhanallah... sangat comel. Bila duk gantikan air ikan tu, terfikir betapa kita kena selalu refresh niat. Sebab, kalau tak 'dibersihkan', banyak 'kotoran' akan mempengaruhi hati kita.

Hari ni ada dua orang student untuk sesi pagi. Kedua-duanya remaja perempuan. Salah seorang tu baru daftar semalam dan masih malu-malu. Seronok je nak menyakat dia sebab buat lawak macam mana pun, dia hanya senyum je. Memang seorang yang sopan santun. Dalam beberapa bulan ni, masih belajar cara untuk memulakan dulu perbualan. Sebelum ini, lebih banyak diam dari memulakan sesuatu perbualan dengan orang yang tidak dikenali. 

Sepanjang Latihan Industri sebelum ni, baru terasa banyak perbezaan dunia kampus dan alam pekerjaaan. Sememangnya di kampus kita sudah jumpa ramai orang dan pelbagai ragam. Tapi di alam pekerjaan, lagi pelbagai ragam yang ditemui. Dengan perbezaan umur yang jauh beza, pelbagai latar belakang yang ketara dan cara pemikiran yang tidak terjangka. 

Dan bila melakukan sesuatu pekerjaan, kita akan cuba belajar sesuatu perkara baru dengan segera untuk diaplikasikan terus apabila ia diperlukan. Selain itu, secara automatik, kita akan berusaha untuk meminimumkan kesalahan. InsyaAllah.. akan cuba baiki kelemahan diri dari masa ke semasa. 

Lepas makan malam memang 'terpengsan' lepas telan panadol. >.< 

Allahu Allah.

Wallahua'lam.

Universti Kehidupan
Kampus Cawangan Darul Takzim.

4 comments:

SuFi Haraki said...

tisha, welcome to a new experience!...nape mkn panadol ni? xbaik utk kesihatan: Entry Terbaru : Sesuci Persahabatan

saya said...

salam.. lama x ziarah ke cni...

N.A.n.i said...

tmksh kak sufi syg.. doakn ye.. =)
mkn panadol.. demam.. huhu

k.iman..!! <3

muslimdaie90 said...

Nice experience..Terus pastikan tinta ini bergerak!..

P/S: Org hebat mesti tulisan hebat ni^_^