Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Wednesday, April 13, 2011

Tak boleh RE-hidup

Semalam kami ada re-test salah satu subjek sebab ramai sangat markah yang kurang ok masa test ritu. 2,3 minggu yang best bila kami satu kelas beramai-ramai memenuhi segenap ruang di kafe baru menyiapkan sistem untuk Group Project, menyiapkan assignment berkumpulan.

Paling menarik, ada satu hari tu.. pagi ada test, petang ada presentation group project. Ditambah lagi, minggu tu ada Minggu Siswi.

Allah..

Allah yang maha mengetahui segalanya.

“Kita ni asyik RE je… RE-test, RE-assignment (kena buat balik assignment). Ada gak yang kena RE-present group project.” Tegur seorang classmate.

Mengangguk, tanda setuju.

Masa buka laman Facebook, ternampak post video Mari Merungut Malaysia. Memang kenalah dengan situasi sekarang. Situasi yang biasa sebenarnya di kalangan semua pelajar IPT.

Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk RE apa yang kurang ok. Bayangkan pula, adakah masih ada peluang untuk bertaubat bila nyawa dah ditarik. Masih bolehkah RE-hidup untuk menebus segala dosa-dosa yang lalu.

Firman Allah yang mafhumnya,

“Adapun orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kirinya, maka dia berkata: Wahai alangkah baiknya jika tidak diberikan kepadaku kitabku ini. Dan aku tidak mengetahui apalah hisab terhadap diriku. Wahai kiranya (kematian) itulah yang menyelesaikan. Hartaku tidak memberi manfaat kepadaku. Telah hilang kekuasaanku daripadaku. Peganglah dia, dan belenggulah tangannya ke lehernya. Kemudian masukkan dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala. Kemudian (belitlah dia) dengan rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta. Sesungguhnya dia dahulu tidak beriman kepada Allah al-‘Adzim (Yang Maha Besar).” (69:25-33)

Allah..Allah..Allah..

Allahumma ighfirlana zunubana ya Robb a’lamin….

Wallahua’lam.

No comments: