Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Tuesday, September 7, 2010

Kad raye

Alhamdulillah.. masih lagi berpeluang menikmati hari ini. Dah 28 Ramadhan. Rasanya seperti baru semalam meyambut kehadiran 1 Ramadhan. Lagi beberapa hari nak menyambut kehadiran Syawal kan.

Beberapa hari ni sibuk mengemas rumah (bizi tu..) Bukan apa, asal kemas je ada pula yang tolong ‘kemas’ balik. Geram je…

Sedang mengemas2, tiba-tiba fokus ku terganggu. Ternampak pak cik posmen lalu. Lalu je, tak singgah pun rumah ni. Teringat kembali masa zaman persekolahan. *muncullah awan kat atas kepala*

Di kala zaman main hantar-hantar kad raya. Beli kad raya banyak2.. Hantar kat kawan2. Hehe.. Lepas tu, paling gembira bila ada orang reply kita punya kad raya. Excited je buka kad raya, sedangkan tahu je skema ayat yang diorang akan tulis. Tapi entah.. gembira je.



------------------------------------------------------------------
Assalamualaikum…

*Apa khabar ?
*Puasa penuh tak tahun ni ?
*Baju raya berapa pasang ?
*Banyak tak buat kuih raya kat umah ?
*Nak duit raya, datangla umah kite…
*Kite nak minta maaf kalau ada salah silap.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri . Maaf Zahir & Batin.

Pecah kaca pecah gelas
Sudah baca harap balas.

Yang ikhlas,
Sahabatmu.

-------------------------------------------------------------------

Dan paling best, pergi beraya ramai2 ke rumah kawan2. Masa tu, berbasikal. Ayah ibu gembira menyambut kehadiran kami. Masa tu, tau la mereka yang anak-anak mereka berkawan dengan siapa masa kat sekolah.

Sekarang.. ada je saya mesej2 sahabat2 mengucapkan selamat hari raya dan saya pun menerima mesej reply. Tapi kadangkalanya bukan kita yang taip pun. Sekadar men’forwardkan mesej yang kita dapat. Tu saya la kot. Mungkin anda yang membaca entri ni menaip sendiri ayat mesej tu.

So ?

Apa yang saya nak sampaikan sebenarnya ??

Hulurkan kemaafan, panjangkan tali silaturrahim, eratkan ikatan hati dan padamlah api kebencian. Benamkan kebencian, tanamkan benih kasih saying, suburkan perpaduan dan tingkatkan keyakinan sesame insan.

Bersamalah kita, ikhlaskan hati dalam menghulur kemaafan. Bukan hanya mengucap maaf sekadar mengikut adat.

Sebarkan Kemaafan, ia menambah seri AidilFitri.

Id Mubarak ! Kullu’am, wa antum bi khair. Moga Allah menerima amalan kita. Amiin..InsyaAllah.


Saya memohon seribu satu kemaafan atas segala kesilapan zahir dan batin. Sama ada secara tak sengaja atau sengaja , yang pernah saya lakukan, sedang atau akan lakukan. Maaf juga andai pernah mengambil hak kalian dan tidak melaksanakan amanah yang diberikan dengan sempurna. Maaf sekali lagi. Andai masih berat untuk memaafkan saya, mohon dikhabarkan pada saya.

Terima kasih kerna menjadi sebahagian yang menyempurnakan hidupku. Ku hanya manusia biasa yang sering melakukan kesilapan.

Wallahua’lam.

No comments: