Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Saturday, May 22, 2010

Jangan Biarkan Diri Anda Terus DIBULI…


Cam pelik pulak tajuk ni. Mungkin akan ada yang terasa. Tapi ni bukan nak cakap pasal kes anda atau saya yang suka membuli insan-insan lemah. Hakikatnya kitalah insan-insan lemah yang selalu dibuli oleh syaitan dan hawa nafsu. Seringkali kita tertewas. Seringkali kita ‘dibuli’. Kadangkala seperti ‘meredhai’ diri dibuli. Tanpa sedar, kita telah menzalimi diri kita sendiri.

Namun saya, anda dan kita tetap manusia biasa. Hati kita goyah jua dijalan mujahadah. Hati pasti merintih apabila pedih. Jiwa pasti terdera bila berduka. Di jalan mujahadah ini, hamba yang inginkan keredhaan Allah terpaksa berperang dengan musuh yang ada dalam diri sendiri iaitu syaitan dan hawa nafsu. Dalam hidup ini, manusia akan berhadapan dengan dua perkara. Pertama, perkara yang perlu dilakukan. Kedua, perkara yang suka dilakukan. Dan menjadi sunnatullah yang kedua-dua perkara itu saling bertindak bertentangan.

Kadangkala kita menanam azam untuk merubah diri. Cuba menyuntik semangat agar kuat melawan semua ‘pembuli’ itu. Namun seringkali tersungkur , terjatuh. Membiarkan diri hanyut bersama kesenangan sementara. Lupa yang masa terus berjalan meninggalkan kita. Lemahnya diri ini… nak selamatkan diri sendiri dari terus dizalimi pun tak mampu.

Kalau ikutkan rasa, dah semestinya mahu saja kita melakukan semua perkara yang disukai. Tapi , hati yang suci fitrahnya akan menjerit-jerit. Hati kecil yang yang sentiasa bersuara walau cuba dipendam. Andai hati itu diabaikan, ia akan mati. Sama-samalah kita menjaga agar hati kita tidak mati. Awasilah diri dari terus bergelumang dengan dosa. Rasulullah pernah ditanya tentang apakah itu dosa. Dan baginda menjawab, “ Dosa adalah sesuatu yang menyebabkan hati kamu resah dan kamu tidak suka orang lain melihatnya.” Mujurlah dosa itu tidak berbau. Kalau tak, tak ada siapa yang sudi mendekati kita..terutamanya diri ku ini yang terlalu banyak melakukan dosa.

Teringat tulisan abi di blognya. Abi ditanya oleh seseorang, "Kalau tiba-tiba abi rasa tak tenang dan gelisah..abi akan buat apa?". Abi menjawab," Istighfar". Dia bertanya lagi,"Sudah beristighfar , tapi hati masih gelisah..kenapa abi?". Abi pun menjawab," Tak cukup banyak.."...Dia menjawab lagi," Oh ..hurm ..okay..dah dapat jawapannya..". " Dosa kita menggunung banyaknya..tapi istighfar kita hanya sekelumit..camne nak dapat ketenangan hati.." satu lagi sms abi hantar sebagai kesimpulan sentuhan ruhiy tadi.

Ya Allah.. seringkali saja diri ini dilanda perasaan tidak tenang. Berapa banyaklah diri ini mengingati-Mu, sedangkan diri ini teramat-amat sangat memerlukan-Mu. Ampunkanlah dosa-dosa kami, Ya Rabbi..

Jangan biarkan diri saya, anda dan kita terus diselubungi dosa dan terus menjadi mangsa buli. Tapi, janganlah pula kita membalas dendam pada hawa nafsu kita kerana ia perlu dididik. Takut-takut ia memberontak. Lebih buruk kesannya nanti..

Jom, kempen jangan biarkan diri dibuli. Nak kempen gak, jangan jadi pembuli.. Sama-samalah kita saling mengingatkan. Moga sentiasa dalam redha-Nya. InsyaAllah..

Wallahua’lam.

No comments: