Firman Allah yang mafhumnya :

"dan DIA yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, DIA Maha Perkasa, Maha Bijaksana.." (Al-Anfal:63)

Thursday, January 21, 2010

LARIAN HIJRAH





9 Januari 2010, Unit Kerohanian UMT ada menganjurkan program Larian Hijrah. Alhamdulillah mendapat sambutan yang menggalakkan. Seawal 5.30 pagi, peserta dah penuh bersedia nak daftar pagi tu. Matlamat utama mereka, nak dapatkan t-shirt dan stiker HEPA yang hanya diberi pada peserta 500 yang terawal mendaftar pagi tu. Takut gak kami yang jaga kat kaunter ni sementara nak tunggu kaunter buka kul 6.30 pg.
Perjalanan program berjalan lancer walaupun ada beberapa masalah yang kami terlepas pandang. Ya..walaupun kecil tapi memberi kesan yang besar.

Macam-macam reaksi dan aksi ketika di garisan penamat. Kat sini nak kongsi satu cerita yang orang lain mungkin tak perasan. Masa tu, aku ditugaskan untuk memberi kertas nombor pada pemenang digarisan penamat. Situasi yang berlaku begini….
Masa tu, ada dua orang peserta perempuan yang sedang berlari menuju ke garisan penamat. Seorang gadis india dan seorang gadis cina. Pada permulaannya, si gadis India ni berada di hadapan tapi dia pengsan sebelum tiba di garisan penamat. (Ala..lagi sikit je..dalam 30cm kot). Gadis cina yang berada kat belakang tadi berhenti berlari dan terus membantu si gadis india yang pengsan tadi walaupun dia boleh je terus ke garisan penamat untuk mendapatkan tempat ke-10. Aku yang duk pegang kertas nombor ni pun naik keliru sama ada nak bagi nombor 10 tu pada si gadis india tu atau gadis cina tu sebab masa tolong tu, gadis cina tu yang melangkah dulu melepasi garisan penamat.. Lepas berfikir, aku pun kasi la nombor tu pada gadis cina tu.. Namun dia menolak dan memberi kemenangan tempat ke-10 tu pada gadis india yang pengsan tadi. Terkejut gak tapi tu la membuatkan aku berfikir sejenak. Mampukah aku melakukan benda yang sama jika aku berada di tempat dia..???

No comments: